2024.gada oktobrī Latvijas Asociācijas sabiedrisko attiecību profesionāļiem (LASAP) Labās prakses pēcpusdienā ar vieslekciju "CSR: dubultā materialitāte, kultūras ieskats un sabiedrisko attiecību nākotne" uzstājās profesore Ana Adi.
A.Adi ir sabiedrisko attiecību un korporatīvās komunikācijas profesore un Quadriga Lietišķo zinātņu Berlīnes universitātes viceprezidente, Digitālās komunikācijas balvas priekšsēdētāja un podkāsta “Women in PR” (SoundCloud, iTunes un citur) vadītāja. Profesore savos pētījumos runā par risinājumu identificēšanu PR/Comms profesionalizācijai un nākotnes nodrošināšanai, tostarp to sociālās ietekmes un sociālās vērtības formulēšanai. Pēta arī AI ietekmi un izmantošanu PR.
A.Adi dzimusi Rumānijā, doktora grādu ieguvusi Skotijas Rietumu universitātē (Apvienotā Karaliste). Pirms pārcelšanās uz Berlīni dzīvojusi, studējusi un strādājusi ASV, Lielbritānijā, Beļģijā, Taizemē un Bahreinā.
LASAP biedru LPP tika apskatīta korporatīvās sociālās atbildības (CSR) evolūcija, izsekojot tās ceļu no filantropijas līdz uzņēmuma stratēģijas un pārvaldības neatņemamai sastāvdaļai.
Aplūkojām pārmaiņas, ko radījusi ES Korporatīvās ilgtspējas pārskatu direktīva (CSRD), kas paredz, ka uzņēmumiem ir jāpieņem dubultā būtiskuma pieeja. Tas nozīmē, ka komunikatoriem ir jādomā daudz plašāk, tie nav tikai finanšu rādītāji. Ir un būs jāņem vērā arī ietekme uz sabiedrību, vidi, nodrošinot pārredzamību un atbildību.
Pieaugot pieprasījumam pēc visaptverošas pētniecības, sabiedrisko attiecību speciālisti arvien biežāk tiek aicināti demonstrēt ilgtermiņa vērtības radīšanu, kas rezonē ar dažādām ieinteresētajām personām.
A.Adi pieminēja dažādos kultūras kontekstus, uzsverot komunikatoriem pieejamās izvēles, kurām ir jāpielāgo savas stratēģijas, lai risinātu vienu un to pašu problēmu no vairākiem aspektiem, atspoguļojot kultūras izpratni.
Lai gan mākslīgā intelekta attīstība piedāvā vērtīgus rīkus ilgtspējības saziņas uzlabošanai, piemēram, datu analīzi un darbplūsmas efektivitāti, cilvēka ētiskais spriedums joprojām ir vissvarīgākais, nosakot, kā šie rīki tiek piemēroti sarežģītu sociālo problēmu risināšanai.
PR praktiķi var pārvaldīt šīs mainīgās prasības, vienlaikus saglabājot integritāti un stratēģisko tālredzību.
Sarunas pamatā A.Adi vairākkārt uzsvēra tehnoloģiju nozīmi, jo AI mūsdienās tiek izmantots gan pētniecībā, gan PR. Tehnoloģijas ir uztveramas gan kā kompanjons, gan kritiķis, kuru mērķis ir mudināt mūs pārdomāt, ko mēs uzskatām par pašsaprotamu, ko mēs pieņemam, ko mēs zinām.
Jolanta Derkevica-Pilskunga
LASAP valdes pārstāve
Comments